Del

Mercedes skyter fart i Kina

Daimler-konsernet, som produserer Mercedes Benz-bilene, har som ambisjon å igjen bli nr. 1 i verden innenfor luksus-segmentet. Kina blir sett på som det store vekstmarkedet.

Den siste måneden meldte Mercedes Benz at de går mot sitt beste kvartal noensinne målt på antall solgte biler. Daimler, som eier Mercedes Benz, gjør i forbindelse med kvartalsregnskapet oss oppmerksom på at bilprodusenten er på god vei mot målet om å blir nr. 1 i luksusbil-segmentet i 2020. Hos Danske Capital har porteføljeforvalter Asger Lund Nielsen fulgt Daimler i flere år og ser fine vekstrater hos bilprodusenten – særlig i Kina.

”Mercedes Benz har i 2011 og 2012 solgt langt flere biler i Kina enn forventet. Det er spesielt de nyrike kineserne som kjøper vestlige merkevarer for å vise status og posisjon. Samtidig velger kineserne å kjøpe biler med mye ekstrautstyr og med store motorer. Det gjør salget i Kina mer lønnsomt enn andre steder,” forteller forvalter Asger Lund Nielsen. Daimler ligger blant annet i Danske Invest Europa Focus, hvor den har en andel på 2,18 prosent.

Lokal produksjon i Kina
Hittil har Daimler hatt en beskjeden produksjon i Kina, som kun har dekket en liten del av etterspørselen. Det er nå besluttet å øke den kinesiske produksjonen betraktelig ved hjelp av et lokalt fellesforetak (joint-venture partner). Det innebærer at flere biler produseres lokalt og ikke skal importeres fra enten USA eller Europa til Kina. Den nye avtalen betyr at Daimler kan øke produksjonen i takt med den forventede økningen i etterspørselen, som også vil bli drevet av en utvidelse av forhandlernettverket. På den andre siden kommer det også til å bety at gevinsten ved salget i større grad skal deles med partneren.

En annen interessant utvikling i Kina er muligheten for å få del i et nytt bruktbilmarked. Det er enda uklart hvor lenge kineserne vil kjøre i deres nye Mercedes før de selger den igjen og dermed åpner for bruktbilsalg. Daimler har mulighet for å bli aktør på bruktbilmarkedet, forklarer Asger Lund Nielsen. Han peker også på at stort sett alle kineserne i dag betaler deres nye Mercedes kontant, men fremover håper Daimler å kunne oppbygge finansieringsforretning i Kina.

100 mill. biler i 2020
Det samlede bilmarkedet på verdensplan ventes å vokse fra 70 millioner stykk i 2011 til 100 millioner i 2020. Kina har allerede verdens største marked basert på antall enheter og vil stadig være det i 2020. Daimler vurderer at det kinesiske bilmarkedet innenfor luksus-segmentet vil vokse med 14 prosent årlig frem mot 2020. Det samlede bilmarkedet i Kina var i 2010 på knapt 12 mill. biler. I 2020 forventes markedet å runde 30 mill. solgte biler.

Når Daimler forventer å kunne vinne igjen sin nummer 1 posisjon skyldes det ifølge Asger Lund Nielsen at Daimler har tatt hånd om de utfordringer, som de har hatt de siste årene, hvor konkurrenter som BMW og Audi har overhalet Daimler innenfor produktutvikling og salgsvekst. Blant annet de såkalte SUV-bilene (Sports utility vehicle) har konkurrentene hatt suksess med, mens Mercedes har vært mer tilbakeholden.

10 nye modeller
”Daimler har mulighet for å overraske positivt. De har meldt at de vil lansere 10 nye modeller innen 2015 og blant annet innenfor SUV-segmentet skal de fylle hull. Samtidig deler de deres produksjon opp i to plattformer, en for forhjulstrukne biler og en for bakhjulstrukne biler. Det åpner mulighet for at de kan bruke de samme bildelene på flere type biler så man dermed sparer penger til utvikling og kan effektivisere produksjonen,” forklarer Asger Lund Nielsen.

Danske Invest Europe Focus har som sagt investert i Daimler og fondet har de siste tre månedene steget med 8,97 prosent.

Få investeringsnyheter på e-post

Danske Invests nyhetsabonnement er en gratis e-posttjeneste, hvor du får daglig e-post med kurser og avkastning.

Du på- og avmelder deg ved å skrive inn din e-post adresse.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.