Del

Kinesere vil ha medisin – og det smitter av på europeiske aksjer

Kinas middelklasse vokser og det samme gjør forbruket av medisin. Farmasøytiske selskaper i Europa nyter godt av den økende etterspørselen.

I takt med at flere av Kinas 1,3 milliarder innbyggere får penger mellom hendene til forbruk vokser også behovet for medisin og et velfungerende helsesystem.

De siste årene har Kina klatret opp på listen over verdens største farmasøytiske markeder – kun slått av USA og Japan. Claus Johansen i Danske Capital har vært i Kina for å se nærmere på det voksende forbruket av medisiner hos kineserne, som europeiske farmasøytiske virksomheter også ser  potensialet i.

”Etterspørselen etter medisin vokser raskere enn noen hadde forutsett. Veksten skyldes blant annet fordi  mange kinesere – også de som bor utenfor de store byene – har en eller annen form for helseforsikring via jobben,” forteller Claus Johansen.

Største farmasøytiske marked i verden
Den kinesiske middelklassen forventes å vokse fra 130 millioner mennesker i 2010 til svimlende 340 millioner i 2016. I takt med at middelklassen vokser og flere kinesere kopierer den vestlige livsstilen rammes de oftere av hjertesykdommer, blodpropper og kreft. Også det stigende antall eldre kinesere vil legge press på helsesystemet. I 2020 vil nesten en fjerdedel av kineserne være over 65 år.

Claus Johansen forventer derfor at etterspørselen på medisin vil fortsette å øke og forutser at Kina om fem år vil være størst i verden på det farmasøytiske markedet.

”På kort sikt er Kina et attraktivt marked for europeiske farmasøytiske virksomheter, men på lang sikt har kineserne et mål om selv å skape en velfungerende farmasøytisk industri og langsomt overta en voksende del av det farmasøytiske markedet.”

Flyttet hovedkvarter til Kina
Veksten på det kinesiske farmasøytiske markedet har fått europeiske farmasøytiske virksomheter til å se mot øst når de legger vekststrategier. Det tyske farmasøytiske selskapet Bayer har for eksempel flyttet hovedkvarteret for allmenn medisin,  blant annet diabetes og antibiotika, til Kina.

”Det er en enorm kulturell beslutning for Bayer å flytte et hovedkvarter fra Tyskland til Kina,men Kina – og resten av verden – beveger seg så fort at ledelsen vurderte at de globale beslutningene var nødt til å bli tatt i Kina, ikke Tyskland,” sier Claus Johansen.

Dessuten viser Bayer med flyttningen et klart signal til den kinesiske regjering om at de tar Kina alvorlig som forretningspartner.

Få investeringsnyheter på e-post

Danske Invests nyhetsabonnement er en gratis e-posttjeneste, hvor du får daglig e-post med kurser og avkastning.

Du på- og avmelder deg ved å skrive inn din e-post adresse.

Info

Noget gik galt.

Warning

Noget gik galt.

Error

Noget gik galt.